Structure of Artistic Time and Space Continua in the Play of A. Vampilov "House Overlooking the Field"
Abstract
The article deals with the structure and dynamics of artistic time in the early play ofA. Vampilov House Overlooking the field, the connection of time with space, their metaphorical unity. There exists continuity with a later play Duck Hunting, where complex differentiated time is linked to timeless eternity. Transformations of the past, present and future in the play House Overlooking the Field determine the dynamics of the relations of the main characters and form the plot. In the past, there are opportunities for abandoned future that can still influence the present. And it is perceived by the heroes as a resource. The boundaries between the real and the unreal are blurred, the future is included in the present and becomes the past, getsdeconstructed. The action on the stage, localized in the dialogue of two lovers, is characterized by the simultaneity of the artistic time – the past, the present and the future, which becomes the catalyst for the moment when the decision is made by Tretyakov. In the play House Overlooking the Field creative relationships of the main characters with the time acquire the significance of fateful. The variability of time frames, their layers, freedom of imaginary time travel of the heroes create a special Vampilov chronotope in the play.
Downloads
Metrics
References
Вампилов А. Драматургическое наследие. Иркутск, 2002.
Владимирцев В.П. Явление исторической поэтики: художественные идеи Достоевского в «загадочной» пьесе Александра Вампилова «Утиная охота» // Alma mater Александра Вампилова. Иркутск, 2008.
Дашевская О.А. Время в произведениях Вампилова // Мир Александра Вампилова: Жизнь. Творчество. Судьба. Иркутск, 2000.
Дашевская О.А. «Дом окнами в поле» // Мир Александра Вампилова: Жизнь. Творчество. Судьба. Иркутск, 2000.
Зырянова О.Н. А. Вампилов и С. Беккет (к проблеме поэтики абсурда) // Alma mater Александра Вампилова. Иркутск, 2008.
Иванова В.Я. Метафоры и метаформы времени в пьесе А. Вампилова «Утиная охота» // В мире Александра Вампилова. Иркутск, 2013.
Плеханова И.И. Александр Вампилов и Валентин Распутин: диалог художественных систем. Иркутск, 2016.
Смирнов С.Р. Сюжет третий. Четыре «дуэли» Лидии Астафьевой и Владимира Третьякова («Дом окнами в поле») // Недопетая песня…: Девять сюжетов из творческой лаборатории Александра Вампилова. Иркутск, 2005.
Редакционная коллегия научного журнала «Филология и человек» придерживается принятых международным сообществом принципов публикационной этики, отраженных, в частности, в рекомендациях Комитета по этике научных публикаций (Committee on Publication Ethics (COPE), Кодекс этики научных публикаций), а также учитываeт ценный опыт авторитетных международных журналов и издательств.
Во избежание недобросовестной практики в публикационной деятельности (плагиат, изложение недостоверных сведений и др.), в целях обеспечения высокого качества научных публикаций, признания общественностью полученных автором научных результатов каждый член редакционной коллегии, автор, рецензент, издатель, а также учреждения, участвующие в издательском процессе, обязаны соблюдать этические стандарты, нормы и правила и принимать все разумные меры для предотвращения их нарушений. Соблюдение правил этики научных публикаций всеми участниками этого процесса способствует обеспечению прав авторов на интеллектуальную собственность, повышению качества издания и исключению возможности неправомерного использования авторских материалов в интересах отдельных лиц.