Ethno-cultural Specificity of Printed Job Advertisements in German

  • Наталья Викторовна Кожанова Алтайский государственный педагогический университет (Барнаул) Email: n.v.kozhanova@mail.ru
Keywords: ethno-cultural specificity, job advertisements, hybrid formation, informative function

Abstract

Job advertisements placed in printed periodicals are considered in the article from the point of view of the presence of ethno-cultural specificity in them. The analyzed texts are characterized by the presence of features belonging to different styles and referring to prescription advertisements. Special attention is paid to the informative function, which is manifested primarily in a detailed description of the employer firm. The article presents a structural analysis of the texts of job advertisements. The author points out such a peculiar feature of the job advertisement in German as targeting at both male and female applicants. The fundamental points of German ads are the job description and the profile of the applicant. In conclusion, the author draws attention to the important role of this genre in social life, it makes possible finding a job, it is the main means to maintain social status. In the texts of job advertisements, you can find linguistic proofs of changes in society, as well as, determine its values and priorities, and finally, you can see the features characteristic of the German society, that is ethno-cultural specifics.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Наталья Викторовна Кожанова, Алтайский государственный педагогический университет (Барнаул)

кандидат филологических наук, доцент кафедры иностранных языков

References

Будникова Н.Н. Этнокультурный аспект в выражении сравнительных отношений в языке русского, английского, немецкого песенного фольклора. Курск, 2009.

Володченкова О.И. Динамика характеристик жанра «Объявление о приеме на работу» в английской лингвокультуре. Волгоград, 2016.

Вугман А.А. Этнокультурные особенности восприятия рекламных сообщений. М., 2003.

Достовалова Е.К. Объявление о найме как особый жанр текста // Филология и лингвистика: проблемы и перспективы. Челябинск, 2011.

Квашнева Н.А. Языковые средства оформления дешифровочных лингвистических моделей: на материале немецких объявлений «Предлагаю работу». Саратов, 2006.

Кожанова Н.В. К вопросу о гендерной асимметрии наименований лиц по профессии в немецком языке // Актуальные проблемы изучения языка и литературы: языковая личность в межкультурной коммуникации. Абакан, 2005.

Молендор О.В. Особенности деловой немецкой культуры // Карьера. 2008. № 30.

Неупокоева А.В. Наименования лиц в типе текста «Объявление о приеме на работу» в гендерном аспекте (на материале немецкого языка). М., 2009.

Published
2019-12-07
How to Cite
Кожанова Н. В. Ethno-cultural Specificity of Printed Job Advertisements in German // Philology & Human, 2019, № 4. P. 145-154 DOI: 10.14258/filichel(2019)4-12. URL: http://journal.asu.ru/pm/article/view/5591.
Section
Научные сообщения
Bookmark and Share