Полифония в творчестве Дж. Калифорнии Купер

  • Оксана Владимировна Каркавина Алтайский государственный университет (Барнаул) Email: oksana-karkavina@yandex.ru
Keywords: polyphony, literary text, subject and speech plane, narrator, character

Abstract

The paper analyzes the ways the musical term «polyphony» may be used in the description of literary text peculiarities. The object of the research is short stories by a contemporary Afro-American author J. California Cooper. The term «polyphony» is used in its direct, not figurative meaning and understood as a multitude of voices, characterized by the entwinement of at least two independent melody lines. The author of the article distinguishes two types of polyphony in the texts under analysis: contrasting and supporting-voice. Contrasting polyphony in a literary text is connected with peculiarities of narration and composition organization. Supporting-voice polyphony appears when the author uses several subject and speech planes: those of the narrator and the characters. The use of a character’s subject and speech plane means the direct presence of the main characters’ speech in a literary text. In the material under analysis the subject and speech plane of the characters is presented in the forms of direct, reported, indirect speech and direct inner monologue.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Оксана Владимировна Каркавина , Алтайский государственный университет (Барнаул)

кандидат филологических наук, доцент кафедры германского языкознания и иностранных языков  

References

Абиева Н.А. Поэтический экфрасис // StudiaLinguistica. СПб., 2001. Вып. 10.

Арнольд И.В. Проблемы диалогизма, интертекстуальности и герменевтики (в интерпретации художественного текста). СПб., 1995.

Бахтин М. М. Проблемы поэтики Достоевского. М., 1979.

Жанровые разновидности романа в зарубежной литературе 18–20 веков. Киев, Одесса, 1985.

Лотман Ю.М. Текст и полиглотизм культуры. Таллин, 1996. Т. 1.

Мазаев А.И. Проблема синтеза искусств в эстетике русского символизма. М.,1992.

Мурина Е.Б. Проблемы синтеза пространственных искусств. М., 1982.

Образцова А.Г. Синтез искусств и английская сцена на рубеже XIX–XX веков. М., 1984.

Осипова В.Д. Полифония. Омск, 2006.Ч. 1.

Погребняк Ю.В. Взаимодействие автора и персонажа в интериоризованном дискурсе // Вестник Иркут.гос. лингв. ун-та. Сер. «Филология». 2011. № 1 (13).

Поляков М.Я. Вопросы поэтики и художественной семантики. М., 1978.

Рубине М. Пластическая радость красоты: экфрасис в творчестве акмеистов и европейская традиция. СПб., 2003.

Серов А.Н. Музыка, музыкальная наука, музыкальная педагогика.М., 1957.Т. 1.

Смирнов И.П. Порождение интертекста. СПб., 1995.

Тишунина Н.В. Западноевропейский символизм и проблема взаимодействия искусств: опыт интермедиального анализа. СПб., 1998.

Cooper J. California. Wild Stars Seeking Midnight Suns.New York, 2007.

Wolf W. The Musicalization of Fiction: A Study in the Theory and History of Intermediality. Amsterdam, 1999.

Published
2019-09-18
How to Cite
Каркавина О. В. Полифония в творчестве Дж. Калифорнии Купер // Philology & Human, 2019, № 3. P. 53-63. URL: http://journal.asu.ru/pm/article/view/6413.
Section
Статьи
Bookmark and Share