Alternate Literary Composition in the Lyrical Poems by I.V. Severyanin

  • Сергей Станиславович Фолимонов Саратовская государственная юридическая академия https://orcid.org/0000-0002-6211-0083 Email: kruzo72on@yandex.ru
Keywords: I.V. Severyanin, lternate literary composition (parallelism), stanzaic prosody, irony, the author’s position, individual style

Abstract

The article focuses on the peculiarities of the creative use of alternate literary composition (parallelism) in the lyric poetry by I.V. Severyanin and on the influence of this stanza form on song nature of his works. Relying on theoretical propositions, expressed in prosody works of V. M. Zhirmunsky, the author of the article makes a hypothesis about the leading role of stanza form on the formation of individual style of Severyanin, one of the fundamental elements of which is the principle of «theatricalization» of the lyric plot which expands the traditional scope of interaction between the poet and his audience. The most aesthetically important functional features of the types of alternate literary composition such a psychological parallelism, parallelism in form of synonymous variations, antiphonic parallelism are studied on the materials of poetic texts of different years. Special attention is paid to revealing the hidden author’s position, which is expressed in the use of theatre mask of a «royal clown», allowing a complex semantic game with the reader or listener. Such a reading becomes possible only with a detailed analysis of the stanza component.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Сергей Станиславович Фолимонов, Саратовская государственная юридическая академия

кандидат филологических наук, доцент кафедры русского языка и культуры речи 

References

Абдокова М.Б. Энциклопедия ностальгических переживаний поэтессы черкесского зарубежья зейн Кандур // Известия вузов. Северо-Кавказский регион. 2015. № 4.

Адамс В. Утопия Игоря Северянина // Adams Valmar. Vene Kirjandus mu arm. Tallinn, 1977.

Алпеева Л.В. Атрибутивные глагольные формы в лирике Игоря Северянина // Вестник Кемеровского государственного университета культуры и искусств. 2011. № 15.

Арго А.М. Своими глазами: книга воспоминаний. М., 1965.

Брюсов В.Я. а) Собрание сочинений: в 7-и тт. М., 1975. Т. 6.

Брюсов В.Я. б) Собрание сочинений: в 7-и тт. М., 1975. Т. 7.

Бублик Е.В. Роль ритмико-синтаксических вариаций в реализации синергетического потенциала триолета // Гуманитарные и юридические исследования. 2016. № 1.

Веселовский А.Н. Историческая поэтика. М., 1989.

Гумилев Н.С. Полное собрание сочинений: в 10-и тт. М., 2006. Т. 7.

Дампилова Л.С. Особенности стихосложения в русскоязычной бурятской поэзии // Новый филологический вестник. 2017. № 2.

Двойнишникова М.П. Визуально-графические особенности лирики Г.Р. Державина // Новый филологический вестник. 2018. № 3.

Жирмунский В. Композиция лирических стихотворений. СПб., 1921.

Зиновьева Э.Н. Игорь-Северянин: эксперименты в области синтеза искусств // Вестник Ульяновского государственного технического университета. 2019. № 1.

Ковалев П.А. К. Прутков-стихотворец // Вестник Брянского государственного университета 2017. № 3.

Кошелев В.А. «Медальоны» Игоря-Северянина: сонет как жанр литературной критики // «Согреет всех мое бессмертье …»: личность и творчество Игоря Северянина в культурном контексте XIX–XXI вв. Череповец, 2017.

Кошелев В.А. Поэт с открытой душой // Северянин И.В. Стихотворения. М., 1988.

Огородникова Е.А. Жанр элегии в сборнике Игоря Северянина «Громокипящий кубок» // Вестник Костромского государственного университета. 2016. Т. 22. № 6.

Орлицкий Ю.Б. К изучению строфики Мандельштама // Новый филологический вестник. 2015. № 1.

Орлицкий Ю.Б. Возвращение к строфике: новая дисциплина русского стиха (1990–2000-е гг.) // Филологический класс. 2011. № 25.

Пантелеева В.Г. Удмуртская поэзия рубежа ХХ–ХХI вв.: жанрово-стилевые и образные модификации // Studia Litterarum. 2019. Т. 4. № 1.

Cеверянин И. а) Сочинения: в 5-и тт. СПб., 1995. Т. 1.

Cеверянин И. б) Сочинения: в 5-и тт. СПб., 1995. Т. 2.

Cеверянин И. в) Сочинения: в 5-и тт. СПб., 1995. Т. 3.

Cеверянин И. Сочинения: в 5-и тт. СПб., 1996. Т. 5.

Семьянинов Я.В. Типология тамбовских частушек (на примере записей в Рассказовском районе) // Манускрипт. 2016. № 12.

Тынянов Ю.Н. Литературная эволюция. М., 2002.

Унарокова Р.Б. Зэфэусэ (поэтические прения) в фольклоре адыгов // Вестник Адыгейского государственного университета. 2012. № 1.

Фолимонов С.С. Анафорическая композиция в лирической поэзии И.В. Северянина // Поэтика художественного текста: в 2-х тт. Борисоглебск, 2008. Т. 2.

Published
2020-06-08
How to Cite
Фолимонов С. С. Alternate Literary Composition in the Lyrical Poems by I.V. Severyanin // Philology & Human, 2020, № 2. P. 86-98 DOI: 10.14258/filichel(2020)2-07. URL: http://journal.asu.ru/pm/article/view/7334.
Section
Статьи
Bookmark and Share