The «Trinity» of Sound, Word and Meaning: Linguistic Analysis of the Lyrical Cycle by M.I. Tsvetaeva "Sibyl"

  • Ольга Геннадьевна Никулкина Российская академия народного хозяйства и государственной службы при Президенте РФ (РАНХиГС) (Брянский филиал) Email: sinbad1982@yandex.ru
Keywords: linguistic analysis, connotative meaning, occasionalism, visual means, expressive repetition

Abstract

The article offers a comprehensive linguistic analysis of the poetic cycle by M.I. Tsvetaeva Sibyl with the involvement of ethnolinguistic information. Artistic and visual potential of units of all language levels (phonemic, morphemic, lexical, grammatical) is revealed. It is established that the dominant artistic technique in the cycle is expressive repetition, which is manifested at the phonemic, lexical and syntactic levels. The sound body of the cycle's poems is organized by alliterated consonants, repetitions of anaphoric and epiphoric sound complexes, sound dissonances and paronymic attraction. Semantically significant, recurring lexemes organize the lexical level of the texts of the poems. Repetitions of single-model parallel syntactic constructions provide rhythm to artistic speech. The selected multi-level text-generating structures, presented in the connotation of the poems, become semantic. The role of language means and their unity in the interpretation of the semantic body of the poetic text, as well as in the disclosure of the author's world views, is demonstrated. It is concluded that by crossing the mythological and Christian discourses in the image of the sibyl, the author conveys his understanding of the concept of creativity.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Ольга Геннадьевна Никулкина, Российская академия народного хозяйства и государственной службы при Президенте РФ (РАНХиГС) (Брянский филиал)

кандидат филологических наук, доцент кафедры социально-гуманитарных дисциплин

References

Айзенштейн Е.О. Построен на созвучьях мир: звуковая стихия М. Цветаевой. СПб., 2000.

Барковская Н.В. «Слово странное – старуха…»: об одной мифологеме в лирике М. Цветаевой // Критика и семиотика. 2018. Вып. 1.

Гаспаров М.Л. О русской поэзии: Анализы. Интерпретации. Характеристики. СПб., 2001.

Геворкян Т.М. Об одной рифме в книге Марины Цветаевой «После России» // Вопросы литературы. 2017. Т. 2.

Губанов С.А. О некоторых способах расширения эпитета в текстах Марины Цветаевой // Филология и человек. 2017. № 2.

Даль В.И. Толковый словарь живого великорусского языка: в 4 т. М., 1998.

Ермакова Л.А. Гендерно маркированные языковые средства в поэтическом дискурсе Марины Цветаевой: автореф. дис. … канд. филол. наук. Ярославль, 2018.

Зубова Л.В. Язык поэзии Марины Цветаевой (Фонетика, словообразование, фразеология). СПб., 1999.

Кашицына Е.Г. Система антонимов как средство выражения контраста в прозе М. И. Цветаевой: автореф. дис. … канд. филол. наук. Казань, 2019.

Клешнина Н.И. Стихотворение «Глаголы» как поэтическая программа И. Бродского // Филология и человек. 2008. № 1.

Мифологический словарь. М., 1991.

Ожегов С.И., Шведова Н.Ю. Толковый словарь русского языка. М., 1999.

Ревзина О.Г. Безмерная Цветаева: опыт системного описания поэтического идиолекта. М., 2009.

Ревзина О.Г. Выразительные средства поэтического языка М. Цветаевой и их представление в индивидуально-авторском словаре // Язык русской поэзии XX века. М., 1989.

Ревзина О.Г. Марина Цветаева // Очерки истории языка русской поэзии XX века: Опыты описания идиостилей. М., 1995.

Самсонова Т.А. Художественная функция литературных имен в лирике А.А. Ахматовой // Филология и человек. 2009. № 1.

Скокова Д.С. Пространство и поэт в эстетике М.А. Волошина: стихотворение «Дом Поэта» // Филология и человек. 2015. № 2.

Скрипова О.А.Внутренние рифмы в циклах Марины Цветаевой «Ариадна» и «Сивилла» // Лики Марины Цветаевой. М., 2006.

Славянские древности: этнолингвистический словарь: в 5-и тт. М., 1995–2012.

Тырышкина Е.В. «Мороженно! Солнце…» О. Э. Мандельштама: опыт анализа акмеистического текста // Филология и человек. 2019. № 2.

Тырышкина Е.В. «Ночная чайная» Рюрика Ивнева: в модусе жертвы // Филология и человек. 2018. № 4.

Цветаева М. Неизданное. Сводные тетради. М., 1997.

Цветаева М. Собрание сочинений: в 7-и тт. М., 1994–1995.

Published
2020-09-05
How to Cite
Никулкина О. Г. The «Trinity» of Sound, Word and Meaning: Linguistic Analysis of the Lyrical Cycle by M.I. Tsvetaeva "Sibyl" // Philology & Human, 2020, № 3. P. 31-44 DOI: 10.14258/filichel(2020)3-03. URL: http://journal.asu.ru/pm/article/view/7395.
Section
Статьи
Bookmark and Share