Metaphorical Models Verbalized in the English Professional Advertising Discourse: Anthropomorphic Metaphorical Model

  • Седа Батыровна Цолоева Пятигорский государственный университет Email: sedatsoloeva@yandex.ru
Keywords: professional advertising discourse, metaphorical model, anthropomorphic metaphor, metaphorical core / metaphorical periphery, design and architecture, English

Abstract

The article is devoted to the study of the English-language professional advertising discourse for the use of the anthropomorphic metaphorical model Designer Product is Living Being, based on the associative connection of two elements and further braking down into more specific metaphorical transformations. The research material is English-language advertising texts published in the magazine the Art of Design, thematically related to the field of design and architecture. According to the author, the metaphor structure contains a metaphorical core and a metaphorical periphery, which actualize the main and additional semantic metaphorical meaning. Based on the results of the empirical analysis of linguistic material, the author identifies anthropomorphic metaphorical model Designer Product is Living Being, which implements at the semantic level the transfer that a particular designer product is endowed with characteristics and qualities that are inherent in a human being. The paper presents statistical data that determine the frequency of use of the anthropomorphic metaphor within the analyzed sample of English-language advertising texts.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Седа Батыровна Цолоева, Пятигорский государственный университет

аспирант кафедры английского языка и профессиональной коммуникации

References

Алимурадов О.А., Милетова Е.В. Метафорические модели, вербализующиеся с участием имен прилагательных и реализуемые в современном англоязычном искусствоведческом дискурсе // Вопросы когнитивной лингвистики. 2013. № 4.

Бекасова Е.Н. Антропоморфная метафора в осмыслении генезиса языка // Вестник Челябинского государственного университета. 2017. № 6 (402).

Бутакова Л.О. Коммуникативная специфика рекламного дискурса компании как проявление регулятивной природы коммуникации (на примере компании «Columbia» в России) // Филология и человек. 2010. № 2.

Гримак Л.П. Гипноз рекламы // Реклама: внушение и манипуляция. Самара, 2001.

Козлова Л.А., Буланова Е.В. Национально-культурная специфика морской метафоры и ее реализация в процессе перевода // Филология и человек. 2018. № 1.

Куликова Л.В. Метафоризация констант «милосердие» / «жестокость» в английском языковом пространстве // Филология и человек. 2012. № 3.

Лакофф Дж., Джонсон М. Метафоры, которыми мы живем. М., 2004.

Овчаренко А.Н. Реклама как форма коммуникации влияния // Журнал прикладной психологии. 2005. № 6.

Панкратова С.А. Когнитивно-семантические аспекты метафорического моделирования // Известия Российского государственного педагогического университета имени А.И. Герцена. СПб., 2009. № 87.

Скляревская Г.Н. Метафора в системе языка. СПб, 1993.

Чудинов А.П. Россия в метафорическом зеркале: Когнитивное исследование политической метафоры (1991 – 2000). Екатеринбург, 2001.

Чудинов А.П. Методика сопоставительного исследования метафорических моделей // Лингвистика: Бюллетень Уральского лингвистического общества. Екатеринбург, 2003. Т. 9.

Ширяева Т.А. Модель понимания метафоры в институциональном деловом дискурсе // Известия Российского государственного педагогического университета им. А.И. Герцена. 2007. Т. 8. № 35.

Black M. More about Metaphor // Metaphor and Thought. Cambridge, 1993.

Cambridge Dictionary [Электронный ресурс]. URL: https://dictionary.cambridge.org/

Lakoff G. The contemporary theory of metaphor // Metaphor and Thought. Cambridge, 1993.

Steen G. J. Identifying metaphor in language: a cognitive approach // Style. 2002. Vol. 36. № 3.

The Art of Design [Электронный ресурс]. URL: https://view.joomag.com/

Published
2020-12-06
How to Cite
Цолоева С. Б. Metaphorical Models Verbalized in the English Professional Advertising Discourse: Anthropomorphic Metaphorical Model // Philology & Human, 2020, № 4. P. 181-188 DOI: 10.14258/filichel(2020)4-15. URL: http://journal.asu.ru/pm/article/view/7975.
Section
Научные сообщения
Bookmark and Share