Modelling Speech Genre as a Field (case Study of Elite Brand Goods in Instagram)
Abstract
The article is striving to describe one of the genres of advertising discourse – the advertising of elite brand goods in Instagram – through the theory of speech genres. The study is based on the following principles of the theory: all communication phenomena can be described through their primary or secondary nature; any speech genre has a field structure. A field consists of a core represented by features opposing this genre to other genres, and periphery represented by shared features. Field features of a genre are represented by language units of different levels grouped around some invariant content which depends on the topic and aim of communication. We have built a field model of speech genre of advertising of elite brand goods in Instagram, where the core features are word-play, highly expressive vocabulary and allusions which all aim to create positive image of elite goods. The field periphery has been split into closer periphery (common for all e-advertising) and farther periphery (represented by features common for advertising in general). The features of closer periphery are instant, ubiquitous and interactive nature. The features of farther periphery are informative and evaluative character, inducement and creolized nature.
Downloads
Metrics
References
Анисимова Е.Е. Лингвистика текста и межкультурная коммуникация (на материале креолизованных текстов). М, 2003.
Арутюнова Н.Д. Язык и мир человека. М., 1999.
Ахманова О.С. Поле // Словарь лингвистических терминов. М., 1969.
Бахтин М.М. Автор и герой. К философским основам гуманитарных наук. СПб, 2000.
Дементьев В.В. Изучение речевых жанров: обзор работ в современной русистике // Вопросы языкознания, 1997. №1.
Дементьев В.В. Непрямая коммуникация и её жанры. Саратов, 2000.
Дементьев В.В. О методике представления речевой картины современности через посредство речевых жанров // Вестник Омского университета, 2015. №2.
Дементьев, В.В. О типологии речевых жанров в связи со сферами речевой коммуникации и без такой связи // Коммуникативные исследования, 2019 а. Т.6. № 3. Дементьев В.В. Общие проблемы теории речевых жанров // Жанры речи. 2019б. № 1 (21).
Карасик, В.И., Бейлинсон Л.С. Речевой жанр и речевое воздействие // Ученые записки, 2010. №1.
Москвин В.П. Аллюзия как фигура интертекста // Электронный научно- образовательный журнал ВГСПУ «Грани познания». №1(28). Январь 2014 // URL: http://grani.vspu.ru/files/publics/1389778094.pdf
Ромат Е.В. Реклама. СПб, 2004.176 с.
Салимовский В.А., Яруллин Д.В. О тождестве речевого жанра // Жанры речи. 2017. № 2(16). Седов К.Ф. Психолингвистические аспекты изучения речевых жанров // Жанры речи. Саратов , 2002. Вып.3.
Сорокин Ю. А., Тарасов Е. Ф. Креолизованные тексты и их коммуникативная функция // Оптимизация речевого воздействия. М, 1990.
Федосюк М.Ю. Нерешённые вопросы теории речевых жанров // Вопросы языкознания, 1997. №5.
Шмелёва Т.В. Культура речи. В.Новгород,1998.
Hebel U.J. Towards a Descriptive Poetics of Allusion // Intertextuality. Research in Text Theory /Untersuchungen zur Text theorie. Vol. 15. Berlin & New York, 1991.
Herring S.C. A Faceted Classification Scheme for Computer-Mediated Discourse // Language@Internet, 2007, №. 4. // URL: https://www.researchgate.net/publication/31590573 Miner E. Allusion // The New Princeton Encyclopedia of Poetry and Poetics. Princeton, 1993.
Редакционная коллегия научного журнала «Филология и человек» придерживается принятых международным сообществом принципов публикационной этики, отраженных, в частности, в рекомендациях Комитета по этике научных публикаций (Committee on Publication Ethics (COPE), Кодекс этики научных публикаций), а также учитываeт ценный опыт авторитетных международных журналов и издательств.
Во избежание недобросовестной практики в публикационной деятельности (плагиат, изложение недостоверных сведений и др.), в целях обеспечения высокого качества научных публикаций, признания общественностью полученных автором научных результатов каждый член редакционной коллегии, автор, рецензент, издатель, а также учреждения, участвующие в издательском процессе, обязаны соблюдать этические стандарты, нормы и правила и принимать все разумные меры для предотвращения их нарушений. Соблюдение правил этики научных публикаций всеми участниками этого процесса способствует обеспечению прав авторов на интеллектуальную собственность, повышению качества издания и исключению возможности неправомерного использования авторских материалов в интересах отдельных лиц.