The structure and semantics of the early lyrics of Diman Belekov
Abstract
The article analyzes the semantic features of D. Belekov's early lyrics, identifies the figurative and spatial dominants represented in the author's artistic world. In the temporal designation, the semantic structure is actualized in a series of images associated with spring, and primroses, a blooming apple tree, murmuring streams of meltwater, fields with thawed patches, etc., creating a holistic picture of the awakening nature, metaphorically embody the image of the younger generation. Toponymically and geographically, the dominant image is the image of the native land, which includes the entire complex of symbols-markers characteristic of the designation of the territory of Gorniy Altai (Altai Mountains). If the homeland for the lyrical hero of the poet becomes a source of strength and inspiration, then for his development he needs a movement understood as the development of the "other" space, actualized in the generalized image of blue distances and a crowded city with bright lights. The central theme in the poet's lyrics is the theme of the road, embodied in the motives of departure and return.
Downloads
Metrics
References
Адаров А.О. Jӱрегимниҥ ӱнин тыҥда // Алтайдыҥ Чолмоны. 1985. 1, 8 нояб.
Адаров А.О. Ойгор санаалу jалын jиит // Алтайдыҥ Чолмоны. 1997. 10 дек.
Бедюров Б. Кожоҥду jӱрек // Алтайдыҥ Чолмоны. 1976. 23 янв.
Бедюров Б.Я. Иван Белековтыҥ ӱлгерлери // Алтайдыҥ Чолмоны. 1971. 20 февр.
Белеков И.И. Горные вершины: стихи. М., 1985.
Белеков И.И. Јаҥарлу мӧштӧр = Поющие кедры: стихи. Горно-Алтайск, 1982.
Белеков И.И. Кӧктаманду јалаҥдар = Солнечное поле: стихи. Горно-Алтайск, 1974.
Белеков И.И. Кӱрее кожоҥ = Песни в кругу: стихи и поэма. Горно-Алтайск, 1985.
Белеков И.И. Предстояние перед Кӧк Тенгри. Чорос Гуркин, как основа духовного измерения Алтая. Горно-Алтайск, 2020.
Белеков И.И. Эркин эзин = Ветры молодости: стихи. Горно-Алтайск, 1977.
Елемова Г.К. Кожоҥныҥ ийдези баалу ла байлу кеендиктиҥ телекейинде // Алтайдыҥ Чолмоны. 2003. 4 апр.
Ередеев А.Я. Кин Алтайыла тудуш [И. Белековтыҥ ӱлгерлери керегинде] // Алтайдыҥ Чолмоны. 1992. 2 июль.
Ерохин В. Молодость Горного Алтая // Литературная Россия. 1986. 3 янв.
Киндикова Н.М. Эволюция образной системы в алтайской лирике. Горно-Алтайск, 1989.
Когда цветет маральник. Горно-Алтайск, 1985. С.16–39.
Конова И. Г. Смена типов картин мира в песенных текстах второй половины ХХ в. (на примере текстов авторской (бардовской) песни) // Вестник Вятского гос. гум. ун-та. 2013. № 3–1. С. 138–143.
Лелеко В. В. Образы свободы и любви в бардовской песне // Вестник СПбГУКИ. 2013. -№ 3. С. 24–30.
Писатели Горного Алтая: библиографический словарь. Горно-Алтайск, 2019.
Прапара А. Представляем молодых // Литературная Россия. 1985. 13 сент. С. 4.
Разгулина Л.А. Субъектность и контактность в ранней поэзии Роберта Крили // Филология и человек. 2018. № 4. С. 142–150.
Соколова М.Г. Типы семантических преобразований дендронимов в поэтических текстах А.В. Ширяева // Филология и человек. 2020. № 2.
Торбоков Т. Jаҥарлу мӧштӧр // Алтайдыҥ Чолмоны. 1983. 22 янв.
Укачин Б.У. Представляем молодых // Литературная Россия. 1983. 1 июля. С. 19.
Худенко Е.А. Жизнетворчество писателя как текст: особенности структуры // Филология и человек. 2016. № 2. С.166–176.
Чукуев В. Нести энергию добра // Алтайдыҥ Чолмоны. 2003. Тулаан айдыҥ 22-чи кӱни.
Шинжин Т.Б. Ак сӱмерлер алдында // Алтайдыҥ Чолмоны. 1974. 2 июль.
References
Adarov A.O. Jӱregimniҥ ӱnin tinda [Listen to the voice of my heart]. Altaydyҥ Cholmony [Star of Altai]. 1985. November 8.
Adarov A.O. Oygor sanaalu jalyn jiit [A young poet with a wise mind]. Altaydyҥ Cholmony [Star of Altai]. 1997. December 10.
Bedyurov B. Kozhondu jӱrek [Singing Heart]. Altaydyҥ Cholmony [Star of Altai]. 1976. January 23.
Bedyurov B.Ya. Ivan Belekovtyn ӱlgerleri [Poems by Ivan Belekov] // Altaydyҥ Cholmony [Star of Altai]. 1971. Fevr.20.
Belekov I. I. Erkin ezin [Winds of youth]. Gorno-Altaysk, 1977.
Belekov I. I. Gornye vershiny: stikhi [Mountain peaks: poems]. M.,1985.
Belekov I. I. Koktamandu јalaҥdar [Solar field: poems]. Gorno-Altaysk, 1974.
Belekov I. I. Kyree kozhon [Songs in a circle]. Gorno-Altaysk, 1985.
Belekov I. I. Predstoyanie pered Kӧk Tengri. Choros Gurkin, kak osnova dukhovnogo izmereniya Аltaya [The stalk is in front of KӧK Tengri. Choros Gurkin, as the basis for measuring the spiritual Altai]. Gorno-Altaysk, 1977.
Belekov I. I. Јanarlu moshtor [Singing Cedars]. Gorno-Altaysk, 1982.
Chukuev V. Nesti energiyu dobra [Carry the energy of good]. Altaydyҥ Cholmony [Star of Altai]. 2003. 22 march.
Elemova G.K. Kozhoҥnyҥ iydezi baalu la baylu [The power of the word is precious and sacred]. Altaydyҥ Cholmony [Star of Altai]. 2003. 4 april.
Eredeev A.Ya. Kin Altayyla tudush: I. Belekovtyҥ ӱlgerleri kereginde [Connected with his native Altai: about the poems of D. Belekov]. Altaydyҥ Cholmony [Star of Altai]. 1992. July 2.
Erokhin V. Molodost' Gornogo Аltaya [Youth of the Altai Mountains]. Literaturnaya Rossiya [Literary Russia]. 1986. 3 yanv.
Khudenko E.A. Zhiznetvorchestvo pisatelya kak tekst: osobennosti struktury [The writer's Life Creation as a text: structural features]. Filologiya i chelovek [Philology and man]. 2016. No 2. Pp.166–176.
Kindikova N.M. Evolyutsiya obraznoj sistemy v altajskoj lirike [The evolution of the figurative system in the Altai lyrics]. Gorno-Altaysk, 1989.
Kogda tsvetet maral'nik [When the maralnik blooms]. Gorno-Altaysk, 1985. Pp.16–39.
Kokyshev L.V. Jiit ӱnder [Young voices]. Kadyn [Katun]. 1973. No. 2. P. 36.
Konova I. G. Smena tipov kartin mira v pesennykh tekstakh vtoroy poloviny KhKh v. (na primere tekstov avtorskoy (bardovskoy) pesni) [Changing types of world pictures in song texts of the second half of the twentieth century. (on the example of the lyrics of the author's (bard's) song)].Vestnik Vyatskogo gos. gum. un-ta [Bulletin of the Vyatka State Gum. un-ta]. 2013. No. 3–1. P. 138–143.
Leleko V. V. Obrazy svobody i lyubvi v bardovskoy pesne [Images of Freedom and Love in the Bard song]. Vestik SPbGUKI [Bulletin of the Saint-Petersburg State Institute of Culture]. 2013. –No. 3. P. 24–30.
Pisateli Gornogo Altaya: bibliograficheskiy slovar' [Writers of the Altai Mountains: a bibliographic dictionary]. Gorno-Altaysk, 2019.
Prapara А. Predstavlyaem molodykh [Introducing the young]. Literaturnaya Rossiya [Literary Russia]. 1985. 13 sent. P. 4.
Razgulina L.A. Sub"ektnost' i kontaktnost' v ranney poezii Roberta Krili [Subjectivity and Contact in the Early Poetry of Robert Creeley]. Filologiya i chelovek [Philology and man]. 2018. No. 4. Рp. 142–150.
Shinzhin T.B. Ak sӱmerler aldynda [Under the white tops]. Altaydyҥ Cholmony [Star of Altai]. 1974. 2 iyul'.
Sokolova M.G. Tipy semanticheskikh preobrazovaniy dendronimov v poeticheskikh tekstakh A.V. Shiryaeva // Filologiya i chelovek [Philology and man]. 2020. No. 2.
Torbokov T. Janarlu mjoshtjor [Singing Cedars]. Altaydyҥ Cholmony [Star of Altai]. 1983. 22 january.
Ukachin B.U. Predstavlyaem molodykh [Introducing the young]. Literaturnaya Rossiya [Literary Russia]. 1983. 1 iyulya. P. 19.
Редакционная коллегия научного журнала «Филология и человек» придерживается принятых международным сообществом принципов публикационной этики, отраженных, в частности, в рекомендациях Комитета по этике научных публикаций (Committee on Publication Ethics (COPE), Кодекс этики научных публикаций), а также учитываeт ценный опыт авторитетных международных журналов и издательств.
Во избежание недобросовестной практики в публикационной деятельности (плагиат, изложение недостоверных сведений и др.), в целях обеспечения высокого качества научных публикаций, признания общественностью полученных автором научных результатов каждый член редакционной коллегии, автор, рецензент, издатель, а также учреждения, участвующие в издательском процессе, обязаны соблюдать этические стандарты, нормы и правила и принимать все разумные меры для предотвращения их нарушений. Соблюдение правил этики научных публикаций всеми участниками этого процесса способствует обеспечению прав авторов на интеллектуальную собственность, повышению качества издания и исключению возможности неправомерного использования авторских материалов в интересах отдельных лиц.