The rhetorical ideal of generation Z (based on a sociolinguistic experiment)

  • Artem Shmakov Altai branch "Russian Academy of National Economy and Public Administration under the President of the Russian Federation" Email: art.schmakow@gmail.com
Keywords: rhetorical ideal, the image of an ideal speaker, generation Z, philological and communicative studies, rhetoric

Abstract

This article at the intersection of rhetoric, communication science, psychology and sociology, examines the ideas about the rhetorical ideal of representatives of the so-called “generation Z” - young people born before 1995. For this purpose, the article describes the results of a sociolinguistic experiment conducted among students of the Altai branch of the RANEPA, within the framework of which the best, in the opinion of the respondents, orators of our time were identified and their qualities were described. Analyzing the data obtained, the author comes to the conclusion that the rhetorical ideal for representatives of generation Z is generally similar to Aristotelian and includes such qualities as openness, honesty, truthfulness, sincerity, professionalism, original presentation style, intellectuality, logical thinking and speech, creativity, sense of humor. Also important are a high level of proficiency in speech technologies, easy dispute, mastery of argumentation techniques, simplicity and intelligibility of speech; constant contact with the audience.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

Гончарова В.Ю. Психологические особенности поколения Z // Аллея науки. 2019. № 12 (39).

Кириллова Н.Н. Риторический идеал с точки зрения современного студента // Вестник НГТУ им. Р.Е. Алексеева. Серия: Управление в социальных системах. Коммуникативные технологии. 2016. № 3.

Михальская А.К. Основы риторики: учебник для общеобразовательных учреждений. М., 2002.

Мошкина О.В. Медиакультура как «катализатор» общепринятого риторического идеала // Челябинский гуманитарий. 2013. №3 (24).

Радаев В. Миллениалы: Как меняется российское общество. М., 2019.

Сибирев В.А., Головин Н.А. Межпоколенческие различия в удовлетворенности жизнью и чувстве счастья в России (на материалах Европейского социального исследования) // Мониторинг общественного мнения: Экономические и социальные перемены. 2020. № 1.

Стернин И.А. Опыт экспериментального выявления риторического идеала носителя русской коммуникативной культуры // Риторические дисциплины в новых государственных стандартах. М., 2002.

Тимонина И.В. К вопросу о корреляции понятий «педагогический идеал» и «риторический идеал»: историко-педагогический аспект // Образование и наука. 2010. №11 (79).

Тихонова Т.Е. Риторический идеал как системообразующий фактор в процессе формирования коммуникативной культуры младших школьников // Проектирование инновационных процессов в социокультурной и образовательной сферах: Материалы 8-й Международной научно-методической конференции в 2-х ч. Ч. 2. Сочи, 2005.

Чувакин А.А., Медведев С.А. Риторика в контексте филолого-коммуникативной проблематики как фактор изучения эффективности общения // Риторика в контексте образования и культуры. Материалы XIX Международной научной конференции, посвящается 100-летию РГУ имени С.А. Есенина. Ответственный редактор И.Ю. Нефедова. Рязань. 2015.

Howe N., Srauss W. Generations: The History of America's Future, 1584 to 2069. New York: William Morrow & Company. 1991.

Published
2021-09-10
How to Cite
Shmakov A. The rhetorical ideal of generation Z (based on a sociolinguistic experiment) // Philology & Human, 2021, № 3. P. 61-75 DOI: 10.14258/filichel(2021)3-06. URL: http://journal.asu.ru/pm/article/view/9898.
Section
Филология: люди, факты, события
Bookmark and Share