Ethno-religious research in Mongolia in 2016

Main Article Content

P. K. Dashkovskiy Email: dashkovskiy@fpn.asu.ru
E. A. Shershneva Email: D2703@yandex.ru
N. Zchadav Email: navaanzoch@yandex.ru

Abstract

The article focuses on the evaluation of ethno-religious situation on the territory of Mongolia based on the results of ethno-religious studies in 2016 In the process were surveyed 164 people in Central and Western Mongolia. The results of the analysis of the data revealed a special attitude among the population of Mongolia to the formation of national identity. This is external intervention in the culture of the peoples of Mongolia, is seen as a threat to the preservation of national traditions and customs. In this connection I accidentally managed to establish that the majority of respondents indicate possible conflicts and contradictions it is on ethnic, not religious-based. A significant role in Mongolia plays a religious factor. It is important to emphasize that the respondents emphasized the influence of Buddhism on political institutions of Mongolia, which was considered by most respondents as a positive thing. It is Buddhism, which is the dominant faith in the country contributes, according to the respondents, the preservation of national traditions. The most attractive ethnic group for cooperation according to the respondents, is Russian. This is due to the fact that the Russians have less influence on the change of national culture and not contributing to the destruction of the national identity.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Article Details

How to Cite
Dashkovskiy, P. K., Shershneva, E. A., & Zchadav, N. (1). Ethno-religious research in Mongolia in 2016. NATIONS AND RELIGIONS OF EURASIA, 10(1-2), 115-128. Retrieved from http://journal.asu.ru/wv/article/view/3100
Section
RESULTS OF MONITORING OF INTER-ETHNIC AND INTER- CONFESSIONAL RELATIONS IN THE REGIONS OF RUSSIA AND ABROAD
Author Biographies

P. K. Dashkovskiy, Altai state university, Barnaul (Russia)

доктор исторических наук, профессор, заведующий кафедрой политической истории, национальных и государственно-конфессиональных отношений

E. A. Shershneva, Altai state university, Barnaul (Russia)

кандидат исторических наук, доцент кафедрыполитической истории, национальных и государственно-конфессиональных отношений

N. Zchadav, Mongolian national University, Ulaanbaatar, (Mongolia)

кандидат педагогических наук, профессор

References

Арзуманов, 2006 — Арзуманов И. А. Глобализационные вызовы и цивилизационные ответы в социокультурном пространстве Монголии — этноконфессиональная проекция // Сибирский юридический вестник. 2006. № 3 (30). С. 3-9.

Бадмаев, Адыгбай, Бурнаков, Маншеев, 2006 — Бадмаев А. А., Адыгбай Ч. О., Бур-наков В. А., Маншеев Д. М. Протестантизм и народы Южной Сибири: история и современность. Новосибирск, 2006. 168 с.

Базаров, 2016 — Базаров В. Б. Российско-монгольские отношения в постсоветский период: углубление сотрудничества // Власть. 2016. № 6. С. 81-85.

Дашковский, 2012 — Дашковский П. К. Современные этноконфессиональные процессы в Монгольском Алтае // Религиоведение. 2012. № 1. С. 134-143.

Дашковский, Кушнерик, 2009 — Дашковский П. К., Кушнерик Р. А. Некоторые особенности формирования религиозного ландшафта на территории Монгольского Алтая // Природные условия, история и культура западной Монголии. Ховд ; Томск, 2009. Т. I. С. 29-32.

Дашковский, Кушнерик, Цэдэв, 2009 — Дашковский П. К., Кушнерик Р. А., Цэ-дэв Н. Этноконфессиональные процессы в Северо-Западной Монголии (по материалам полевых исследований 2008 г.) // Политологические и этноконфессиональные исследования в регионах. Барнаул, 2009. Т. II. C. 241-245.

Дашковский, Цэдэв, Шершнева, 2010 — Дашковский П. К., Цэдэв Н., Шершне-ва Е. А. Некоторые особенности этноконфессиональной ситуации в Баян-Ульгийском аймаке Монголии // Мировоззрение населения Южной Сибири и Центральной Азии в исторической ретроспективе. Барнаул, 2010. Вып. IV. С. 180-186.

Дашковский, Кушнерик, Цэдэв, Ганболд, 2009 — Дашковский П. К., Кушнерик Р. А., Цэдэв Н. Х., Ганболд О. М Баруун Хойд Монгол дахь угсаатны шашны уйл явц (2008 оны хээрийн судалгааны материалл тулгуурлав // Эрдэв шинжилгээний бичиг. № 2 (14) (Нийгэм хумуунлэгиийн ухаан). Улаанбаатар, 2009. С. 30-34.

Дашковский, Шершнева, 2011 — Дашковский П. К., Шершнева Е. А. Продолжение этноконфессиональных исследований в Ховдском аймаке Монголии // Религия в истории народов России и Центральной Азии. Барнаул, 2011. С. 230-235.

Дашковский, Шершнева, Цэдэв, 2013 — Дашковский П. К., Шершнева Е. А., Наваан-зоч Х. Цэдэв. Монгол улсын Баян-Элгий аймаг дахь угсаатны шашны нехцел байдлын зарим онцлог // Эрдэм шинжилгээний бичиг. 2013. № 1 (6). С. 24-29.

Ермакова, 2015 — Ермакова Т. В. Российские и монгольские ученые о современной Монголии // Новые исследования Тувы. 2015. № 3 (27). С. 168-172.

Монгольский мир: между Востоком и Западом, 2014-Монгольский мир: между Востоком и Западом / под ред. Ю. В. Попкова, Ж. Амарсаны. Новосибирск, 2014. 351 с.

Чулуун, Донгак, 2015 — Чулуун С., Донгак А. С. Этнокультурные контакты народов Саяно-Алтая и Западной Монголии // Новые исследования Тувы. 2015. № 1. URL: https:// www.tuva.asia/journal/issue_25/7792-chuluun-dongak.html (дата обращения: 07.03.2017)

Цэдэв, Баяртунгалаг, БУрэн-0лзий, 2013 — Цэдэв Н., Баяртунгалаг Г., БУрэн-0лзий И. Некоторые результаты исследования по религиозным вопросам, проведенного в Ховдском аймаке // Мировоззрение населения Южной Сибири и Центральной Азии в исторической ретроспективе. Вып. 6. Барнаул, 2013. С. 129-203.

Цэдэв., БУрэн-0лзий, Баяртунгалаг, Пурэвсурэн, 2013 — Цэдэв Н., БУрэн-0лзий И., Баяртунгалаг Г., Пурэвсурэн Ц. Город Ховд как центр пересечения мировых религий //Мировоззрение населения Южной Сибири и Центральной Азии в исторической ретроспективе. Вып. 6. Барнаул, 2013. С. 238-242.

Шмыт, 2011-Шмыт З. Нация и этничность в Монголии // Этнографическое обозрение. 2011. № 5. С. 109-121.