The Oeuvre of R. Wagner in Boris Poplavsky’s Creative Reception

  • Elena Viktorovna Tyryshkina Novosibirsk State Pedagogical University Email: elena.tyryshkina@gmail.com
  • Gleb Maksimovich Mamatov Novosibirsk State Pedagogical University Email: g.m.mamatov@yandex.ru
Keywords: B. Poplavsky, literature of Russian émigré, opera, Gesamtkunstwerk, R. Wagner

Abstract

 

The paper is a study of how the heritage of composer, philosopher and opera reformer Richard Wagner is perceived in the works by poet Boris Poplavsky. The poet appeals to Wagner and symbolists in what he refers to as the integrity of all the elements of being in the World Symphony (Wagner’s concept of Gesamtkunstwerk). Symbolists highly valued the vital theurgic force of music, connected with transformation and creation. Poplavsky embraces the concept of the World Symphony and the idea of the integrating power of music, but in his understanding of the nature of this unity, he is far from being traditionalist. He views the fusion of the heterogeneous elements of being through the prism of the congenial phenomenological theory of music-time, emerging in chaos and perpetually vanishing in the depths of a certain transcendental force he named The Absolute. Poplavsky is a transitional figure in the history of the Russian culture. On the one hand, the poet proves to be a successor to the ideas of Richard Wagner and the Russian symbolists, and on the other hand, his ideas of music-time are related to the spirit of the western European philosophy of the 1920‒1930-ies.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

Ариас-Вихиль М. А. Французский символизм и русский декаданс: Иннокентий Анненский — переводчик Бодлера. М., 2011.

Белый А. Символизм как миропонимание. М., 1994.

Блюмбаум А. Б. К генезису и семантике «мирового оркестра» в творчестве Александра Блока: несколько уточнений // Acta Slavica Iaponica. 2015. Т. 36.

Вагнер Р. Избранные работы. М., 1978.

Вагнер Р. Моя жизнь. Мемуары в 2 т. Т. 1. М., 2014.

Волощенко А. Ю. Некоторые вокальные трудности при исполнении произведений Рихарда Вагнера // Южно-Российский музыкальный альманах. 2006. № 1.

Гервер Л. Л. Музыка и музыкальная мифология в творчестве русских поэтов (первые десятилетия ХХ века). М., 2001.

Гуссерль Э. Собрание сочинений. В 3 т. Феноменология внутреннего сознания времени. М., 1994.

Дебюсси К. Статьи, рецензии, беседы. М., 1964.

Залесская М. К. Рихард Вагнер. Запрещённый композитор. М., 2013.

Зусева-Озкан В. Б. Валькирический миф в творчестве Андрея Белого // Вестник ТГУ. 2021. № 467.

Иванов В. И. Собрание сочинений. В 4 т. Брюссель, 1979.

Кац Б. А. Отзвуки Вагнера в русской поэзии // Музыкальная академия. 1994. № 3 (648).

Кочеткова О. С. Миф об Орфее в творчестве поэтов «парижской ноты» (об одном сравнении в стихотворении Бориса Поплавского «Дождь») // Материалы ХVI Международной конференции студентов, аспирантов и молодых ученых «Ломоносов». Секция «Филология». М., 2009.

Кочеткова О. С. Миф об Орфее в творчестве Бориса Поплавского // Вестник РУДН. Серия: Литературоведение, журналистика. 2010. № 1.

Кэмпбелл Дж. Роман о Граале. Магия и тайна мифов о Короле Артуре. СПб., 2019. URL: https:// psy.wikireading.ru / hbDoMCsLWf.

Лаку-Лабарт Ф. Musica Ficta. Фигуры Вагнера. СПб., 1999.

Лиштанберже А. Рихард Вагнер как поэт и мыслитель. М., 1997.

Магомедова Д. М. Автобиографический миф в творчестве Александра Блока. М., 1997.

Максимова М. В. «Проклятые умы» конца XIX века // Вестник СВФУ им М. Е. Аммосова. 2015. Т. 12. № 1.

Назаренко И. И. «Орфей в аду»: трансформация мифа об Орфее и Эвридике в романе Б. Поплавского «Домой с небес» // Имагология и компаративистика. 2020. № 14.

Рицци Д. Рихард Вагнер в русском символизме // Серебряный век в России. Избранные страницы. М., 1993.

Саймон Г. У. Майкапар А. Сто великих опер. М., 1998. URL: https://www.belcanto.ru/gibel.html.

Чагин А. И. Пути и лица. О русской литературе ХХ века. М., 2008. URL: https://klex.ru/weq.

Ямпольский М. Подземный патефон. (Об одном мотиве в поэзии Марии Степановой) // Новое литературное обозрение. 2014. № 130. URL: http://www.intelros.ru/readroom/nlo/130-2014/26191-podzemnyypatefon-ob-odnom-motive-v-poezii-marii-stepanovoy.html

Bartlett R. Wagner and Russia. Cambridge, 1995.

Elgart J. Symbolisme et figures mythiques et légendaires: une vision européenne (Stéphane Mallarmé, William Butter Yeats et Stefan George). Toulouse, 2014.

Источники

Белый А. Собрание стихотворений. М., 1997.

Блок А. Собрание сочинений. В 8 т. М., 1960 -1962.

Волошин М. Собрание сочинений. В 13 т. М., 2003-2015.

Поплавский Б. Ю. Из дневников 1928-1935. Париж, 1938.

Поплавский Б. Ю. Неизданное. М., 1996.

Поплавский Б. Ю. Орфей в Аду. М., 2009.

Поплавский Б. Ю. Собрание сочинений. В 3 т. М., 2009.

Соловьёв В. С. Стихотворения и шуточные пьесы. Л., 1974.

Published
2023-12-09
How to Cite
Tyryshkina E. V., Mamatov G. M. The Oeuvre of R. Wagner in Boris Poplavsky’s Creative Reception // Philology & Human, 2023, № 4. P. 119-137 DOI: 10.14258/filichel(2023)4-07. URL: http://journal.asu.ru/pm/article/view/13361.
Section
Статьи
Bookmark and Share