Forest Topos in Chekhov’s works of the 1890s—1900s.

  • Kristina Rasskazova Tyumen State University Email: k.s.shelemekha@utmn.ru
Keywords: Chekhov, topos, modernism, space, mythopoetics, locus

Abstract

The article is devoted to identifying the specifics of the forest topos in the works by A.P. Chekhov in his last creative decade. The relevance of the study is due to the necessity to revise the boundaries of the beginning of modernism in Russian literature, their transfer from the 1900s to the 1880s. The author of the article demonstrates non-classical changes using spatial material, this determines the novelty of the research. One hundred twelve textual extracts with the topos of the forest were identified and analyzed, the types of modality of this space and the characteristic of classical and non-classical literature were described, and the analysis of the types modality of the topos in the works by A. P. Chekhov was carried out. The topos of the forest in the last creative decade of the writer appears in three types of modality: a living forest, a forest as a symbol of mismanagement, a place of harm, and a forest as a place of obsession. The topos in all cases is complexly constructed and built on a combination of biblical tradition, fairy tale tradition and individual author's myth. The study confirms the results we previously obtained while analyzing other spatial components in Chekhov’s works of that period, which allows us to speak about an earlier beginning of the modernization processes.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

Чехов А. П. Полное собрание сочинений и писем в 30 томах. М. 1974-1983.

Баевский В. С. Лингвистические, математические, семиотические и компьютерные модели в истории и теории литературы. М., 2001.

Басинский П. В. Горький. М., 2006.

Бахтин М. М. Формы времени и хронотопа в романе: очерки по исторической поэтике // Вопросы литературы и эстетики. М., 1975.

Бердников Г. П. Чехов. М., 1974.

Бибихин В. В. Лесной человек Ницше. [Электронный ресурс]. URl: http://bibikhin.ru/lesnoy_chelovek_nitsche.

Бройтман С. Н. Поэтика русской классической и неклассической лирики. М., 2008.

Гитович Н. И. Летопись жизни и творчества А. П. Чехова. М., 2000.

Горячева М.О. Проблема пространства в художественном мире А.П.Чехова: автореф. дис. <...> канд. филол. наук. М., 1992.

Громов М. П. Книга о Чехове. М., 1993.

Комаров С. А. А. Чехов – В. Маяковский: комедиограф в диалоге с русской культурой конца XIX – первой трети XX века. Тюмень, 2002.

Коренева М. Ю. Д. С. Мережковский и немецкая культура (Ницше и Гете. Притяжение и отталкивание) // На рубеже XIX и XX веков. Из истории международных связей русской литературы. Л., 1991.

Лотман Ю. М. Структура художественного текста. М., 1969.

Лотман Ю. М. В школе поэтического слова: Пушкин. Лермонтов. Гоголь. М., 1988.

Малюгин Л. А., Гитович И. Е. Чехов. М., 1983.

Мережковский Д. С. О причинах упадка и новых течениях русской литературы. М., 2016 [Электронный ресурс]. URL: https://www.litres.ru/book/dmitriy-merezhkovski/o-prichinah-upadka-i-o-novyh-techeniyah-sovremennoy-r-175053/.

Минц З. Г. Структура «художественного пространства» в лирике Ал. Блока // Поэтика Александра Блока. СПб, 1999.

Ницше Ф. Так говорил Заратустра // Полное собрание сочинений в тринадцати томах. Т. 4. М., 2007.

Пропп В. Я. Исторические корни волшебной сказки. М., 2000.

Разумова Н.Е. Творчество А.П. Чехова в аспекте пространства. Томск, 2001.

Рейфилд Д. Жизнь Антона Чехова. М., 2022.

Словарь библейских образов. СПб., 1998.

Сухих И. Н. Проблемы поэтики А. П. Чехова. СПб, 2007.

Хайнади З. Архетипический топос // Литература. 2004 № 29.

Червинскене Е. П. Единство художественного мира. А. П. Чехов. Вильнюс, 1976.

Чудаков А. П. Поэтика Чехова. М., 1971.

Published
2024-07-01
How to Cite
Rasskazova K. Forest Topos in Chekhov’s works of the 1890s—1900s. // Philology & Human, 2024, № 2. P. 34-49 DOI: 10.14258/filichel(2024)2-03. URL: http://journal.asu.ru/pm/article/view/13869.
Section
Статьи
Bookmark and Share