The Aesthetics of Commedia dell'Arte in European Fairy Tales
Abstract
The article considers commedia dell’arte traditions in European fairy tales of the 19th and 20th centuries. The research material is “Pierrot ou les secrets de la nuit” by M. Tournier, “Harlequin and the Green Dress” by L. Fischetto and “Pulcinella on the Tomb of Columbine” by H. H. Andersen. The commedia images and plots presented in these works are compared with the original ones, and the techniques with which the authors of fairy tales adapt commedia traditions to the children's perception are highlighted. It is established that the authors of European fairy tales of the 20th century avoid turning to those carnival elements that can cause bewilderment in children’s audience – to satire and crude humor. The 19th-century fairy tale also neutralizes the “rough” aspects of commedia aesthetics: so as not to distract the reader from its tragic-philosophical content. Imitating the novel tradition, the fairy tale of the 19th century is based on the harlequinade grotesque.
Downloads
Metrics
References
Жилевич, О. Ф. Мишель Турнье: специфика художественного мира (к 90-летнему юбилею писателя) // Ученые записки Брестского государственного университета. Брест, 2015.
Киричук, Е. В. Художественные особенности философской сказки Мишеля Турнье "Амандина, или Два сада" // Наука о человеке: гуманитарные исследования. 2021. Т. 15, № 2.
Симонова-Партан, О. Странствующие маски. Итальянская комедия дель арте в русской культуре. Санкт-Петербург, 2021.
Суслова, И. В., Мазунина, М. С. Философская сказка Мишеля Турнье: жанровые варианты // Мировая литература в контексте культуры. Пермь, 2017. № 6(12).
Турнье, Мишель. Пьеро, или что таит в себе ночь / Философская сказка. Москва, 1998. URL: https://royallib.com/book/turne_mishel/filosofskaya_skazka_sbornik.html
Andersen, Hans C. What the Moon Saw: and Other Tales. London, 1866. URL: https://www.gutenberg.org/files/27000/27000-h/27000-h.htm#WHAT_THE_MOON_SAW
Balme, C. B., Vescovo, P., Vianello, D. Commedia dell'Arte in Context. Cambridge, 2020.
Beckett, Sandra L. De grands romanciers écrivent pour les enfants. Montreal, 1997.
Boulé, J. P., Plattern, D. Michel Tournier and the Metaphor of Fiction. Liverpool, 1999.
Castiglione, Agnes. Tournier et Giono / Vray, Jean-Bernard. Relire Tournier. France, 2000.
Crick, O., Di Niro, Corinna. Commedia dell’Arte for the 21st Century: Practice and Performance in the Asia-Pacific. UK, 2021.
Fischetto, Laura. Harlequin and the Green Dress. New York, 1994.
Pietropaolo, Domenico. The Commedia dell’Arte. UK, 2022.
Rudlin, John. The Metamorphoses of Commedia dell’Arte: Whatever Happened to Harlequin? Switzerland, 2022.
Sand, M. The History of the Harlequinade. London, 1915. Vol. 1.
Théron, Michel. La culture générale expliquée: Les clés pour comprendre. Norderstedt, 2018.
Toepfer, Karl. Pantomime: The History and Metamorphosis of a Theatrical Ideology. San Francisco, 2019.
Редакционная коллегия научного журнала «Филология и человек» придерживается принятых международным сообществом принципов публикационной этики, отраженных, в частности, в рекомендациях Комитета по этике научных публикаций (Committee on Publication Ethics (COPE), Кодекс этики научных публикаций), а также учитываeт ценный опыт авторитетных международных журналов и издательств.
Во избежание недобросовестной практики в публикационной деятельности (плагиат, изложение недостоверных сведений и др.), в целях обеспечения высокого качества научных публикаций, признания общественностью полученных автором научных результатов каждый член редакционной коллегии, автор, рецензент, издатель, а также учреждения, участвующие в издательском процессе, обязаны соблюдать этические стандарты, нормы и правила и принимать все разумные меры для предотвращения их нарушений. Соблюдение правил этики научных публикаций всеми участниками этого процесса способствует обеспечению прав авторов на интеллектуальную собственность, повышению качества издания и исключению возможности неправомерного использования авторских материалов в интересах отдельных лиц.