Hyperbole and Diminution as Markers of the Child’s Speech Development: Acmeological Approach

  • Ирина Петровна Амзаракова Хакасский государственный университет им. Н.Ф. Катанова (Абакан) Email: ip50@mail.ru
Keywords: child’s speech, «language of nurses», hyperbole, diminution, acmeological approach

Abstract

The article deals with the actualization of diminution and hyperbole in the child's speech and «language of nurses» as exemplified in German and Russian. The child of senior preschool and primary school age is a developing language personality mastering communicative (including metaphorical and meta-communicative) competence at the interface between thesaurus and motivational levels, according to Yu.N. Karaulov, or between the speed level and saturation level, according to G.I. Bogin. The description of the developing language personality of the child is carried out on the basis of the methodology of developmental psycholinguistics and linguistic personology. The acmeological approach allows to trace the ascent of the language personality to the top of the speech development. The mastering of parametric semantic categories is one of the markers of the cognitive development manifested in speech. The author describes external and internal factors of the child's mastering of parametric categories and analyses language means which are to actualize diminution and hyperbole.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Ирина Петровна Амзаракова, Хакасский государственный университет им. Н.Ф. Катанова (Абакан)

доктор филологических наук, профессор кафедры зарубежной лингвистики и теории языка

References

Акбутина А.С. Использование стилистических приёмов преувеличения и преуменьшения в целях выражения иронии в языке немецкой прессы // Вестник Башкирского университета. 2011. Т. 16. № 3.

Амзаракова И.П. Ребёнок: язык, текст, коммуникация. Абакан, 2012.

Бахтин М.М. (Волошинов В.Н.) Марксизм и философия языка // М.М. Бахтин. Тетралогия. М., 1998.

Бизикова О.А. Развитие речи-рассуждения у детей дошкольного возраста. Нижневартовск, 2013.

Выготский Л.С. Воображение и творчество в школьном возрасте М., 1930.

Выготский Л.С. Вопросы детской психологии. СПб., 2004.

Грузберг Л. Гипербола в живой разговорной речи. Постановка проблемы // Филолог. 2013. Вып. 24. [Электронный ресурс]. URL: http://philolog.pspu.ru/module/magazine/do/mpub_24_507.

Москвин В.П. Выразительные средства современной русской речи. Тропы и фигуры. Ростов н/Д., 2007.

Мысан И.В. Понимание и использование фразеологизмов детьми старшего дошкольного возраста // Проблемы онтолингвистики – 2016. Иваново, 2016.

Ожегов С.И. Словарь русского языка. М., 1984.

Пузанова Ю.С. Освоение антонимо-синонимических блоков параметрических прилагательных размера русскоязычными детьми // Проблемы онтолингвистики – 2013. СПб, 2013.

Пузанова Ю.С. Психолингвистические основы освоения детьми парадигматических отношений на материале параметрических прилагательных русского языка // Проблемы онтолингвистики – 2013. СПб., 2013.

Трибушинина Е.С., Дубинкина Е.А. Выражение степени качества нидерландскими и русскими детьми // Онтолингвистика – наука XXI века. СПб., 2011.

Усачева О.А. К вопросу об употреблении фразеологизмов с семантикой интенсивности в русском языке // Проблемы онтолингвистики – 2013. СПб., 2013.

Энциклопедический словарь-справочник. Выразительные средства русского языка и речевые ошибки и недочеты. М., 2005.

DOKO: Dortmunder Korpus der spontanen Kindersprache. Bd. 12: Teilkorpus Nicole (1;8). Essen, 1996; Bd.15: Teilkorpus Gabi (5;4). Essen,1998.

Ferguson C. Baby talk as simplified register // Talking to Children. Cambridge, 1977.

Krüss J. Sonntagmorgen-Geschichten. Frankfurt am Main, 1995.

Marmon U. Mein Freund Salim. Bamberg, 2015.

Szagun G. Sprachentwicklung beim Kind: eine Einführung. Weinheim, 1993.

Published
2019-06-01
How to Cite
Амзаракова И. П. Hyperbole and Diminution as Markers of the Child’s Speech Development: Acmeological Approach // Philology & Human, 2019, № 2. P. 123-133 DOI: 10.14258/filichel(2019)2-11. URL: http://journal.asu.ru/pm/article/view/5129.
Section
Статьи
Bookmark and Share