Stereotypification of the Notion 'New Year' in the Russian Linguistic View of the World (Based on Secondary Texts of Modern Advertising)

  • Светлана Геннадьевна Буданова Кубанский государственный университет (Краснодар) Email: lanastar@bk.ru
  • Алевтина Геннадьевна Рябинина Кубанский государственный университет (Краснодар) Email: alyar2015@yandex.ru
Keywords: stereotype, stereotyping, precedence, precedent text, secondary text, advertising text

Abstract

In the article the stereotypified concept New Year functioning in the texts of modern advertising is analyzed. The following means of its implementation are defined: precedent texts, typical images and objects of the real world, common situations. Precedent texts, entering the secondary advertising material, assume the appeal to widely known, recognized sources which associate with a happy New Year in the consciousness of any native speaker of Russian. Introduction of typical images and objects of the reality into the video data is accompanied by preservation of inherent speech characteristics and recognizable details. The standard situation represents a hint to New Year's tradition and / or the life experience present in the consciousness of native speakers of the Russian language and their culture. Examples of advertising texts with their detailed analysis are provided. The most frequent sources used for creation of secondary advertising texts which refer to the considered stereotypified concept under consideration are revealed. The analogy to the Russian associative vocabulary that allows to reveal new reactions to the stimulus New Year is found.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Светлана Геннадьевна Буданова, Кубанский государственный университет (Краснодар)

кандидат филологических наук, доцент кафедры современного русского языка

Алевтина Геннадьевна Рябинина, Кубанский государственный университет (Краснодар)

ассистент кафедры современного русского языка 

References

Беданокова З.К., Баромыченко А.Г. Концептуализация или стереотипизация слова «Кубань» в региональном рекламном дискурсе // Вестник Адыгейского государственного университета. Серия 2. Филология и искусствоведение. 2012. Вып. 4.

Бергельсон М.Б., Некрасова А.Е. Лингвистический анализ стереотипов: баланс между текстом и смыслом // Компьютерная лингвистика и интеллектуальные технологии по материалам ежегодной Международной конференции «Диалог». 2010. Т. 8.

Дубинец З.А. Концепт «болезнь» в русской языковой картине мира // Филология и человек. 2018. № 3.

Исаева Л.А. О соотношении понятий «концептуализация», «стереотипизация» и «прецедентизация» // Культурная жизнь Юга России. 2012. № 2(45).

Красных В.В. Виртуальная реальность или реальная виртуальность? (Человек. Сознание. Коммуникация). М., 1998.

Красных В.В. Этнопсихолингвистика и лингвокультурология. М., 2002.

Маали Шади А.А. Лингвистическая репрезентация гендерных стереотипов в рекламе. // Известия Тульского государственного университета. Гуманитарные науки. 2014.

Прохоров Ю.Е. Национальные социокультурные стереотипы речевого общения и их роль в обучении русскому языку иностранцев. 2008.

Русский ассоциативный словарь. От стимула к реакции: около 7000 стимулов / Ю.Н. Караулов, Г.А. Черкасова, Н.В. Уфимцева, Ю.А. Сорокин, Е.Ф. Тарасова. М., 2002. Т. 1.

Смирнова А.Г. Гендерные стереотипы в рекламных текстах, ориентированных на женщин // Гуманитарные науки (г. Ялта). 2015. № 2(30).

Чувакин А.А. Концепт Алтай в художественной прозе К.Г. Паустовского // Филология и человек. 2016. № 2.

Шестакова О.В., Макаловская К.Г. Этнические стереотипы в современной рекламе // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2015. № 9 (51). Ч. 1.

Шкуропацкая М.Г., Даваа У. Коммуникативные фрагменты и прецедентные тексты как способы фиксации языкового сознания носителей монгольского и русского языков (на материале слов-зоонимов) // Филология и человек. 2017. № 3.

Published
2019-12-06
How to Cite
Буданова С. Г., Рябинина А. Г. Stereotypification of the Notion ’New Year’ in the Russian Linguistic View of the World (Based on Secondary Texts of Modern Advertising) // Philology & Human, 2019, № 4. P. 22-32 DOI: 10.14258/filichel(2019)4-02. URL: http://journal.asu.ru/pm/article/view/6420.
Section
Статьи
Bookmark and Share