Contamination of Genre Forms in the Novel "Purity" by J. Franzen
Abstract
The analysis of literary works of the XXI century shows that the genesis of modern novel is largely grounded by the process of genre modification. The modern novel is especially prone to contamination of genres: authors either embed in the work separate parts that preserve their own genre characteristics, or mix elements of different genres throughout the whole writing, preserving or not preserving the semantic core of a particular genre. Genre mixing is often combined with a blend of narrative techniques, narrative modes, and correlates with the thematic palette of the work. The novel Purity by the American writer J. Franzen is a vivid example of such a mixture. The text-forming genres for this work are the family novel and the romance novel. Genre mixing can be traced both throughout the text and within each chapter. In addition, the author uses different genre forms to portray the characters. The narrative perspective and focalization are also varying throughout the novel: the story is told either on behalf of the author or on behalf of the characters, sometimes the same events are presented by different characters. The fusion of genres and diversity of themes lead to a change in the author’s fictional modes, which include a serious, ironic, pompous and satiric attitude to the events described. The novel «Purity» demonstrates one of the main trends of contemporary literature – code mixing at different text levels.
Downloads
Metrics
References
Бурлина Е.Я. Жанр в контексте культуры и научной рефлексии // Контекст и рефлексия: философия о мире и человеке. 2014. № 1–2.
Груздева Е.А. Изображение глобализации современной культуры в романе Джонатана Франзена «Безгрешность» («Purity») // Вестник Казанского государственного университета культуры и искусств. 2017. № 3.
Кремнева А.В. Интертекстуальные включения как один из барьеров на пути интерпретации смысла текста // Филология и человек. 2019. № 1.
Лушникова Г.И., Осадчая Т.Ю. Современная англоязычная литература: традиции и эксперимент. М., 2018.
Погорелова И.Ю. Концептуалистская стратегия как жанрообразующая система творчества Д.А. Пригова. Пятигорск, 2012.
Сафронова Е.Ю. «Дядюшкин сон»: Проблема жанра произведения Ф.М. Достоевского // Филология и человек. 2019. № 3.
Шарифова С.Ш. Понятие, механизмы и формы жанрового смешения в современной романистике // Актуальные инновационные исследования: наука и практика. 2010. № 4.
Шарифова С.Ш. Теоретические вопросы «чистоты» жанра романа // Вопросы филологии. 2013. № 2 (44).
Cooppan V. The Novel as Genre // The Cambridge Companion to the Novel. Cambridge, 2018.
Franzen J. Purity. New York, 2015.
Gulab S. Theoretical Perspective on Postmodernism in Literature and Use of Contemporary Narrative Technique // Journal of Advances and Scholarly Researches in Allied Education. 2019. № 16 (1).
Lanzendörfer T. Introduction: The Generic Turn? Toward a Poetics of Genre in the Contemporary Novel // The Poetics of Genre in the Contemporary Novel. Lanham, 2017.
Mussgnug F. Planetary Figurations: Intensive Genre in World Literature // Modern Languages Open. 2018. № 1:22. DOI: http://doi.org/10.3828/mlo.v0i0.204.
Sari L.B. Realism and Regimes of Truth in Jonathan Franzen’s Purity // Contemporary Perspectives on Language, Culture and Identity in Anglo-American Contexts. Newcastle upon Tyne, 2019.
Sharpe J. Economies of Reputation: Jonathan Franzen’s Purity and Practices of Disclosure in the Information Age // Open Library of Humanities. 2018. № 4 (1): 22. DOI: https://doi.org/10.16995/olh.240.
Редакционная коллегия научного журнала «Филология и человек» придерживается принятых международным сообществом принципов публикационной этики, отраженных, в частности, в рекомендациях Комитета по этике научных публикаций (Committee on Publication Ethics (COPE), Кодекс этики научных публикаций), а также учитываeт ценный опыт авторитетных международных журналов и издательств.
Во избежание недобросовестной практики в публикационной деятельности (плагиат, изложение недостоверных сведений и др.), в целях обеспечения высокого качества научных публикаций, признания общественностью полученных автором научных результатов каждый член редакционной коллегии, автор, рецензент, издатель, а также учреждения, участвующие в издательском процессе, обязаны соблюдать этические стандарты, нормы и правила и принимать все разумные меры для предотвращения их нарушений. Соблюдение правил этики научных публикаций всеми участниками этого процесса способствует обеспечению прав авторов на интеллектуальную собственность, повышению качества издания и исключению возможности неправомерного использования авторских материалов в интересах отдельных лиц.