Artistic and Intentional Signs of Confessions and Sermons in V.P. Astafyev's Story "Drop" from the book "Queen Fish"

  • Владимир Владимирович Сазанов Красноярский государственный педагогический университет им. В.П. Астафьева Email: sazan-rubin@mail.ru
Keywords: V.P. Astafiev, confession, sermon, intention

Abstract

The article is devoted to the study of the features of the author's intention in the story Drop by V.P. Astafyev from the book Queen Fish. The content of the story has been considered by researchers in the aspect of social and moral problems of our time. One of them is environmental. It became very important in the 1970s. Astafyev includes into the traditional realistic narrative a lyrical and philosophical component that has features of religious genres-sermons, confessions. Despite all the ambiguity of academic judgments about the writer's religious search, it is obvious that the story Drop can reveal genre and artistic features that indicate well-defined psychological, religious and philosophical attitudes of the author, which makes up the relevance and novelty of the proposed research. The motive of gratitude and joyous acceptance of life is one of the dominant ones in the Christian worldview, and there is a proof of the same philosophical and religious idea of the author in this text. Elements of the confessional-preachy narrative appear as the «memory of the genre», as a slant of Astafyev's creative consciousness to get insight into the laws of life existence.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Владимир Владимирович Сазанов, Красноярский государственный педагогический университет им. В.П. Астафьева

аспирант кафедры мировой литературы и методики ее преподавания

References

Астафьев В.П. Царь-рыба: Повествование в рассказах. Иркутск, 2007.

Дегтярева В.В. Виктор Астафьев в европейском литературоведении // Юбилейные Астафьевские чтения «Писатель и его эпоха». Красноярск, 2009.

Золотухина О.Ю. Религиозный поиск В.П. Астафьева в контексте творческой эволюции писателя. Красноярск, 2015.

Меньших А.В. Художественное пространство как способ отражения идеи (по рассказу В.П. Астафьева «Капля») // Астафьевские чтения. Пермь, 2005. Вып. 3.

Пригарина А.С. Исповедь как жанр и интенция. Известия Волгоградского государственного педагогического университета. 2011. № 2.

Садырина Т.Н. «Царь-рыба» В.П. Астафьева как духовно-нравственное, экологическое, онтологическое поучение // Христианство и литература. Красноярск, 2019. Вып. 4.

Тимофеева Н.В. Философская концепция мира и человека в повести Виктора Астафьева «Царь-рыба» // Вестник Астраханского государственного технического университета. 2017.

Nivat G. Chapitre XLI. Le «Tsar-Poisson» D’Astafiev // Vers la fin du mythe russe; Essaie sur la culture russe de Gogol à nos jours: Collection Slavica dirigée par Jacques Catteau, Georges Nivat et Vladimir Dimitrijevi. Lausanne, Suisse, Édition L’âge de l’homme, 1982.

Published
2020-12-04
How to Cite
Сазанов В. В. Artistic and Intentional Signs of Confessions and Sermons in V.P. Astafyev’s Story "Drop" from the book "Queen Fish" // Philology & Human, 2020, № 4. P. 145-153 DOI: 10.14258/filichel(2020)4-11. URL: http://journal.asu.ru/pm/article/view/8024.
Section
Научные сообщения
Bookmark and Share