"The Musician did nor Relize" by Boris Poplavsky: between Symbolism and Surrealism

  • Елена Викторовна Тырышкина Новосибирский государственный педагогический университет Email: kokovin@academ.org
  • Глеб Максимович Маматов Новосибирский государственный педагогический университет Email: klavesinist@gmail.com
Keywords: B.Ju. Poplavslij, symbolism, surrealism, piano, «spirit of music»

Abstract

The poem by Boris Poplavsky The Musician did not Relize1 (1926) from the collected poems A Zeppelin of an Unknown Direction is studied as an example of the so-called «boundary» poetics – a result of mutual influence of symbolism and surrealism. The poem’s system of motives and images is analyzed, as well as its inter-text, its poetic and phonic structure, and its composition. The creation of music, when a musician is playing the piano, which is a musical instrument that serves as a mediator between the two worlds, the real and unreal ones, is shown as a process of manifestation of the «spirit of music», born from chaos, painful and mysterious, inconceivable for the performer himself. The main concepts of the philosophy and aesthetics of Boris Poplavsky originate from Friedrich Nietzsche and Vyacheslav Ivanov.

However, in this particular case, the irrational component of the poet’s creativity is emphasized, which is characteristic of André Breton and his followers. The symbolist category «the spirit of music» is replaced with the «spirits of sound»: they should «die», i.e. they should overcome their original nature (the natural, the unconscious), to find embodiment in a piece of verse. This transformation is impossible without violence and aggression, which are typical of the vanguard aesthetics. The category meaning of the «spirit of music» is originally connected with the will and strength («the Dionysian»). In symbolism, the Apollonian origin is balanced by the Dionysian one, resulting in the global harmony («symphony»). In this particular case, structural deformation occurs, and the Dionysian begins to dominate. The very moment of embodiment and of acquiring the shape is shown as a dynamic process which is difficult to perceive. 

1«Relize» the wrong spelling of the verb «realize», made on purpose by the author

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Елена Викторовна Тырышкина, Новосибирский государственный педагогический университет

доктор филологических наук, доцент

Глеб Максимович Маматов, Новосибирский государственный педагогический университет

студент магистратуры «История и теория литературы»

References

Анненский И.Ф. Стихотворения и трагедии. Л., 1990.

Бальмонт К.Д. Полное собрание поэзии и прозы в одном томе. М., 2011.

Блок А.А. Собрание сочинений: в 20-и тт. М., 1997. Т. 3.

Бретон А. Манифест сюрреализма // Называть вещи своими именами: программные выступления мастеров западноевропейской литературы XX века. М., 1986.

Грейвс Р. Второй подвиг Геракла: Лернейская гидра // Мифы Древней Греции. М., 1992.

Иванов Вяч. Собрание сочинений: в 4-х тт. Брюссель, 1971. Т. 1.

Коровин В.И. Поэты пушкинской поры. М., 1980.

Кочеткова О.С. Миф об Орфее в творчестве Бориса Поплавского // Вестник РУДН. Сер. Литературоведение. Журналистика. 2010. № 1.

Лапаева Н.Б. Борис Поплавский и сюрреализм: опыт «автоматического» письма // Дергачевские чтения – 2002. Русская литература: национальное развитие и региональные особенности. Екатеринбург, 2004.

Лотреамон. Песни Мальдорора. Стихотворения. Мальдорор после Мальдорора. М., 1998.

Мелетинский Е.М. Хануман // Мифологический словарь. М., 1991.

Поплавский Б.Ю. Дадафония: Неизвестные стихотворения 1924-1927. М., 1999.

Поплавский Б.Ю. Дирижабль неизвестного направления: Стихотворения. Париж, 1965.

Поплавский Б.Ю. Откровения Бориса Поплавского: Дневники. Стихи. Статьи по поводу. // Наше наследие. 1996. №37. URL: http://az.lib.ru/p/poplawskij_b_j/text_1935_otkrovenia.shtml

Поплавский Б.Ю. Собрание сочинений: в 3-х тт. М., 2009. Т. 1.

Поплавский Б.Ю. Флаги: Стихотворения. Париж, 1931.

Сыроватко Л.В. Русский сюрреализм Бориса Поплавского // Культурный слой. Гуманитарные исследования: о стихах и стихотворцах. Калининград, 2007.

Тарановский К.Ф. О взаимоотношении стихотворного ритма и тематики // О поэзии и поэтике. М., 2000.

Токарев Д.В. «Между Индией и Гегелем»: Творчество Бориса Поплавского в компаративной перспективе. М., 2011.

Тырышкина Е. В. Формирование читательской реакции в лирике модернизма (В. Маяковский, Р. Ивнев). Новосибирск, 2013.

Чагин А.И. Пути и лица. О русской литературе XX века. М., 2008.

Шатских А.С. Казимир Малевич. М, 1996.

Эткинд А.М. Хлыст. Секты, литература, революция. М., 1998.

Published
2018-11-28
How to Cite
Тырышкина Е. В., Маматов Г. М. "The Musician did nor Relize" by Boris Poplavsky: between Symbolism and Surrealism // Philology & Human, 2018, № 2. P. 41-53 DOI: 10.14258/filichel(2018)2-04. URL: http://journal.asu.ru/pm/article/view/5063.
Section
Статьи
Bookmark and Share