The Poetics of «Suspense» in Modern Psychological Thrillers (Case study of the novels «The Apprentice» (2018) and «Failure» (2019) by M. Hurt and H. Rosenfeldt)
Abstract
The article examines the concept of «suspense» based on the research materials of domestic and foreign literary scholars and the main means of its creation in modern psychological thrillers, and determines the focal areas for the implementation of this artistic technique using the example of novels of the latest literary generation. The features of structure, stylistic unity, artistic means of expression and linguistic composition are analyzed, as well as the effect these techniques have on the emotional state of readers when creating strong suspense. Extracts from the psychological novels «The Apprentice» (published in 2018) and «Failure» (published in 2019) by Scandinavian writers M. Jurt and H. Rosenfeldt have served as material for analysis, in which the authors implement the «suspense» technique not only in language, but and at the text level. The uniqueness of the technique of creating an atmosphere of increasing anxious anticipation in psychological thrillers of the 21st century by involving all levels of text organization is noted.
Downloads
Metrics
References
Дьякова Т. В. Характеристика жанра «Триллер» и его поджанры // Lingua mobilis. 2013. № 5 (44). С. 32 – 36.
Жогова И. Г., Кузина Е. В., Медведева Л. Г., Надеждина Е. Ю. Языковые средства создания саспенса в произведениях жанра «триллер» и способы их актуализации (на материале романов англоязычных авторов) // Язык и культура. 2018. № 43. С. 46 – 57.
Стивен М. Остросюжетные жанры и их специфика. [Электронный ресурс]. URL: http://samlib.ru/m/makgaf_s/a1-1.shtml (дата обращения 06.05.2024).
Трембицкий О. В. Композиционные особенности жанра триллер в современной литературе // Филологический аспект: международный научно-практический журнал. 2020. №10 (66) [Электронный ресурс]. URL: https://scipress.ru/philology/articles/kompozitsionnye-osobennosti-zhanra-triller-v-sovremennoj-literature.html (дата обращения 07.05.2024).
Федорчукова Л. А., Аристова А. К. Стилистические особенности жанров «триллер» и «детектив» // Язык и мир изучаемого языка. Саратов, 2019. С. 69 – 75.
Шошина Т. А. Триллер как жанр в американской культуре // Поиск (Волгоград). 2019. № 1 (10). С. 132-137.
Cawelti J.G. Adventure, mystery, and romance: Formula stories as art and popular culture.
Chicago: The University of Chicago, 1976. 336 p. URL: https://archive.org/details/adventuremystery0000cawe/page/n5/mode/1up (дата обращения 05.05.2024).
Hoffman J., Fahr A. Re-experiencing suspense and surprise: processes of repeated exposure to narrative fiction. Lecture at the «Penal exploring the cognitive and affective effects of narrative»// 57-th Annual Conference of the International Communication Association. 2007. San Francisco, 2013. 460p.
Источники
Юрт М., Русенфельдт Х. Провал. М., 2022. 416 c.
Юрт М., Русенфельдт Х. Ученик. М., 2023. 576 c.
References
D'yakova T. V. Kharakteristika zhanra «Triller» i ego podzhanry [Characteristics of the Thriller genre and its subgenres]. Lingua mobilis. 2013. No. 5 (44). S. 32 – 36.
Zhogova I. G., Kuzina E. V., Medvedeva L. G., Nadezhdina E. Yu. Yazykovye sredstva sozdaniya saspensa v proizvedeniyakh zhanra «triller» i sposoby ikh aktualizatsii (na materiale romanov angloyazychnykh avtorov) [Linguistic means of creating suspense in works of the «thriller» genre and methods of their actualization (based on the material of novels by English-speaking authors)]. Yazyk i kul'tura. 2018. No. 43. S. 46 – 57.
Stiven M. Ostrosyuzhetnye zhanry i ikh spetsifika [Action genres and their specificity].URL: http://samlib.ru/m/makgaf_s/a1-1.shtml (accessed 06.05.2024).
Trembitskiy O. V. Kompozitsionnye osobennosti zhanra triller v sovremennoy literature [Compositional features of the thriller genre in modern literature]. Filologicheskiy aspekt: mezhdunarodnyy nauchno-prakticheskiy zhurnal. 2020. No. 10 (66). URL: https://scipress.ru/philology/articles/kompozitsionnye-osobennosti-zhanra-triller-v-sovremennoj-literature.html (accessed 07.05.2024).
Fedorchukova L. A., Aristova A. K. Stilisticheskie osobennosti zhanrov «triller» i «detektiv» [Stylistic features of the «thriller» and «detective» genres]. Yazyk i mir izuchaemogo yazyka [Language and the world of the target language]. Saratov, 2019. S. 69 – 75.
Shoshina T. A. Triller kak zhanr v amerikanskoy kul'ture [Thriller as a genre in American culture] // Poisk (Volgograd). 2019. No. 1 (10). S. 132-137.
Cawelti J.G. Adventure, mystery, and romance: Formula stories as art and popular culture.
Chicago. The University of Chicago, 1976. 336 p. URL: https://archive.org/details/adventuremystery0000cawe/page/n5/mode/1up (дата обращения 05.05.2024).
Hoffman J., Fahr A. Re-experiencing suspense and surprise: processes of repeated exposure to narrative fiction. Lecture at the «Penal exploring the cognitive and affective effects of narrative». 57-th Annual Conference of the International Communication Association. 2007. San Francisco, 2013. 460p.
List of sources
Yurt M., Rusenfel'dt Kh. The Apprentice. Moscow, 2023. 576 s.
Yurt M., Rusenfel'dt Kh. Failure. Moscow, 2022. 416 s.
Редакционная коллегия научного журнала «Филология и человек» придерживается принятых международным сообществом принципов публикационной этики, отраженных, в частности, в рекомендациях Комитета по этике научных публикаций (Committee on Publication Ethics (COPE), Кодекс этики научных публикаций), а также учитываeт ценный опыт авторитетных международных журналов и издательств.
Во избежание недобросовестной практики в публикационной деятельности (плагиат, изложение недостоверных сведений и др.), в целях обеспечения высокого качества научных публикаций, признания общественностью полученных автором научных результатов каждый член редакционной коллегии, автор, рецензент, издатель, а также учреждения, участвующие в издательском процессе, обязаны соблюдать этические стандарты, нормы и правила и принимать все разумные меры для предотвращения их нарушений. Соблюдение правил этики научных публикаций всеми участниками этого процесса способствует обеспечению прав авторов на интеллектуальную собственность, повышению качества издания и исключению возможности неправомерного использования авторских материалов в интересах отдельных лиц.