"A Night Tearoom" by Rurik Ivnev: in the Mode of a Victim
Abstract
The article deals with the poem The Night Tearoom by Rurik Ivnev (1924), scrutinizing the way the arrangement of sounds, the poetic vocabulary, and the lyrical plot represent the state of passion, insurmountable infatuation, refusal from one’s ego and transformation into another being. The article considers the issue of verbalizing and putting into verse some state, which can’t undergo semiotic translation. For the lyric hero of Rurik Ivnev, the situation of sacrifice for the sake of love is a recurring motif. This plot itself is quite typical of symbolism, where the lyric hero and as the author’s alter ego is a victim or a sacrificer, or combines these two roles. In Ivnev’s verse, love is always shown as culpable passion, an impersonal external force, fully devouring the artist. The lyrical plot is arranged on gradation of feeling, movement to the symbolic death and transformation into a being of another nature - a sacred victim. From the viewpoint of the poetic vocabulary, we observe a conflict between hackneyed metaphors and oxymora. It is the boundaries of clichés and occasional figures of speech, the collisions between differing contexts in small fragments of the text that generate a special effect – breaks in therhythm of language inertia. As a result, perception of reality becomes problematic, answers don’t exist. The most essential point is achieved due to the function of the final paradoxal metaphor. This «striking» finale instigates special perception of the poem, in which two alternate mechanisms function: intellectual tension (the metaphor is based on combination of mutually excluding concepts) and triggering of physiological associations, related to the implicit meaning of the metaphor(execution – blood – death – transfiguration). The creative strategy of Ivnev is characterized by special devices: on all levels of the text clashing things become combined, converge in their unity / juxtaposition, coming to a single point, and induce ambiguous interpretation. Such treatment of language and poetic form demonstrates tension accompanying translation of emotion into the aesthetic sign of a state, which can only be named inexpressible.
Downloads
Metrics
References
Ивнев Р. Избранное. Стихотворения и поэмы. 1907 -1981. М., 1985.
Ивнев Р. Образ, временем сожженный. 1904-1981. М., 1991.
Ивнев Р. Солнце во гробе. М., 1921 (без пагинации).
Липавский Л. Исследование ужаса. М., 2005.
Мароши В.В. Лирическая ритуализация самосожжения в перспективе символистской теургии // Критика и семиотика. 2018. № 1.
Поплавский Б. Собрание сочинений: В 3-х тт. М., 2009. Т. 1. Стихотворения.
Поэты-имажинисты. СПб., 1997.
Савчук В. Кровь и культура. СПб., 1995. [Электронный ресурс]. URL: http://lib.rus.ec/b/196098/read.
Тырышкина Е.В. Формирование читательской реакции в лирике модернизма (В. Маяковский, Р. Ивнев). Новосибирск, 2013.
Редакционная коллегия научного журнала «Филология и человек» придерживается принятых международным сообществом принципов публикационной этики, отраженных, в частности, в рекомендациях Комитета по этике научных публикаций (Committee on Publication Ethics (COPE), Кодекс этики научных публикаций), а также учитываeт ценный опыт авторитетных международных журналов и издательств.
Во избежание недобросовестной практики в публикационной деятельности (плагиат, изложение недостоверных сведений и др.), в целях обеспечения высокого качества научных публикаций, признания общественностью полученных автором научных результатов каждый член редакционной коллегии, автор, рецензент, издатель, а также учреждения, участвующие в издательском процессе, обязаны соблюдать этические стандарты, нормы и правила и принимать все разумные меры для предотвращения их нарушений. Соблюдение правил этики научных публикаций всеми участниками этого процесса способствует обеспечению прав авторов на интеллектуальную собственность, повышению качества издания и исключению возможности неправомерного использования авторских материалов в интересах отдельных лиц.